Soviet Design

Soviet Design

From Constructivism to Modernism. 1920-1980

From Constructivism to Art Deco and back to Avant-garde and Bauhaus: transformations of Soviet interior design through six decades

 

 

Titelinformation

Kristina Krasnyanskaya and Alexander Semenov. With forewords by Elizaveta Likhacheva and Christina Lodder

1st edition

, 2020

Text in Englisch

Hardback

448 pages, 257 color and 171 b/w illustrations

24.5 x 30 cm

ISBN 978-3-85881-846-1

In cooperation with Heritage International Art Gallery, Moscow

Inhalt

The Soviet Union left behind a vast design heritage that is largely unknown in the West. Unlike Soviet-era architecture and graphic design, interior design from this period has not been thoroughly investigated. For the first time, this book offers a comprehensive survey of Soviet interior design from constructivism and the revolutionary avant-garde to late modernism.

Based on extensive research and drawing on archives that were inaccessible until recently, Kristina Krasnyanskaya and Alexander Semenov document seven decades of interior design in the Soviet Union. They demonstrate that, while often discredited as monotonous, the work of designers, architects, and manufacturers behind the Iron Curtain, in fact, comprises a remarkable variety of original styles. The 1920s were marked by bold exploration and experimentation at state-run art and technical school Vkhutemas and by overlapping movements such as constructivism, rationalism, and suprematism. The 1930s brought Soviet art deco and Stalinist Empire style, which produced some of the Soviet Union’s most iconic buildings. In the late 1950s, after Stalin’s death, modernism emerged with functionalist furniture mass-produced to fit small apartments in housing developments. The 1960s marked the Golden Age of Soviet interior design, while most of the visionary work of a new generation of designers in the 1970s remained unrealized.

With some four-hundred illustrations and a wealth of previously unpublished material, Soviet Design will become the definitive reference on the subject.

 

 

Kristina Krasnyanskaya is an art historian and founder of Heritage International Art Gallery in Moscow. She was curator of the 2015 exhibition Soviet Design: From Constructivism to Modernism, 1920s–1960s in collaboration with Moscow’s Shchusev State Museum of Architecture in Moscow.

 

Alexander Semenov is an expert in Soviet design and a research associate at Saint-Petersburg Stieglitz State Academy of Art and Design.

Autoren & Herausgeber
Echo

«Dies ist keine der typischen Abhandlungen, die sich fast sklavisch an der Chronologie orientieren. Hier werden die Transformationsebenen im sowjetischen Design seit 1917 vor allem durch die gelungenen grossformatigen Abbildungen erfahrbar.» Michael Lausberg, scharf-links

 

«Kein zarter Bildband, sondern ein echter Brocken: Diese neue Publikation würdigt das spärlich erforschte sowjetische Design jenseits von Klischees. Und zeigt, wie weit die Gestaltung über steile Kanten und bunt bemalte Matrjoschkas hinausgeht.» Katharina Cichosch, Monopol

 

«Zeigt die Vielfalt sowjetischer Innenarchitektur und sowjetischen Möbeldesigns aus sechs Jahrzehnten.» Raum und Wohnen

 

«Der Band bietet, basierend auf Material aus seit Kurzem zugänglichen Archiven, einen umfassenden Einblick in die innenarchitektonischen Leistungen zwischen revolutionärer Avantgarde und sozialistischem Modernismus.» Umbauen + Renovieren

 

«Dieses Werk bietet erstmals einen Überblick über die gestalterischen Leistungen zwischen revolutionärer Avantgarde und sozialistischem Modernismus. Durch Material aus erst kürzlich zugänglichen Archiven und mit einer Vielzahl von bisher unveröffentlichten Dokumenten eröffnet sich ein neuer Blick.» Caroline Wanderberg, formfaktor

 

«Dieses Buch bietet erstmals einen umfassenden Überblick über die sowjetische Innenarchitektur vom Konstruktivismus und der revolutionären Avantgarde bis zur Spätmoderne.» Clara Weinreich, Slanted

 

«Das Buch erscheint in gut verständlicher englischer Sprache, verzichtet auf akademische Abgehobenheit und ist nicht nur höchst informativ sondern auch unterhaltsam.» Robert Sernatini, Musenblätter


«... eine grosse Ideenkiste.» Jonas Hartmann, textem


«Mit rund vierhundert Abbildungen und jeweils erläuternden Texten, außerdem einer Fülle von bisher unveröffentlichtem Material, wird dieses Buch zum ersten Standardwerk über sowjetisches Design.» Steffen Kühn, KULTUR-EXTRA

 

«C’est à une véritable découverte à laquelle invite cet ouvrage monumental et inspirant sur un thème méconnu et pourtant porteur.» Philippe-Emmanuel Krautter, Lexnews